mandag den 21. august 2017

Det nærmer sig Eclipse day

Fredag 18. august (fortsat).
Efter at have fået en gang morgenmad, fundet "kaffebiksen"m drukket kffe og været lidt rundt på pladsen, kørte vi ind til Madras.

På The Black Bear Inn spiste vi morgenmad - igen - men vi nærmede os frokost. Efter en masse kaffe og meget mætte var vi i Triftys og handle lidt ind til dagen.

Det kan godt være natten havde været kold (9 grader Celsius), men det blev opvejet i løbet af eftermiddagen, hvor temperaturen sneg sig op på 35 grader C (95 grader F). Men da vi befinder os i en ørken (high altitude desert) er det ikke så overraskende.

Vi bor på en "flad mark", hvorfra der er en meget flot udsigt til bjergene og især Mount Hood og Mount Jeffersons snedækkede kegleformer er flotte. Landskabet gennemskæres en flot canyon, hvor Warm Spring River løber gennem. Undervejs så vi en del Kalkungribbe, Fiskeørne og nogle hawks og en flot Amerikansk Tårnfalk. Vi slappede af ved Round Butte Overlook ovenover en stor dæmning (hydroelectric powerstation). Stedet havde vi næsten for os selv.

Dagen sluttede vi nede i SolarFest i Madras, hvor vi fik noget at spise og hørte lidt musik. Der var lidt byfest over det, hvor de lokale endnu ikke rigtig er dukket op. Ok det er første dag så måske, der kommer flere de kommende dage.

Lørdag d. 19. august.
Natten var en lille smule varmere end i går så det var godt, at vi kunne købe vores kaffe kl. 6 og tage med op til teltet til vores hjemmelavede peanutbutter and jelly sandwich med banan.

Vi fik en tur rundt om hele campsiten og kiggede lidt fugle - ikke at der var så mange, men en enkelt Northern Harrier (blå kærhøg) og nogle overflyvende Kildeers blev det bl.a. til. Vi mædte et par amerikanske birder, der spottede ps pga. vores kikkerter så dem fik vi en lille snak med.

Tilbage ved teltet snakkede vi med vores "bagboer", som BEST i øvrigt tyssede på i nat. De der er fra Vancouver, Canada.

I dag kørte vi syd for Madras. En tur omkring Haystack Reservoir, hvor alle teltpladser var optaget og selv i områderne for day visitors, havde folk fået lov at slå telt op. Vi talte med et par opsynsmænd, der fortalte at de gjorde hvad de kunne for, at alle skulle kunne få plads. Fuglemæssigt var det mest spændende søen kunne diske op med min. 8 Fiskeørne - bl.a. tre under i en rede.

Så kørte vi østpå til Deschutes River og Crooked River, der begge strømmer gennem en imponerende canyon. Der var mange både ude og sejle. Vi spottede derimod et par Rock Wrens mellem nogle klippestykker.

Efter en lille pause ved et badested kørte vi nordpå oppe langs canyonen. Vi vendte på toppen af en lille knold med en flot 360 grader udsigt over hele området. Knolden var også indtaget af 20-25 solar campers, der var klar til et (forhåbentlig) fedt syn på mandag.

Da vi ikke var langt fra Round Butte Overlook kørte vi igen i dag en tur forbi. Man begynder at kunne mærke, at vi nærmer os "eclipse day" da der var betydelig flere besøgende i dag. Der var godt med gribbe og så en Tyrkedue - ja den vi kender hjemme fra europa!

Aftensmaden indtog vi igen til SolarFest i Madras og mens vi spiste kom der lige en Rufous Hummingbird forbi - tjek ny kolibriart på listen.

Det blev også til mere musik - Foreigner og Aerosmith tribute bands. Men i dag var der mødt en del flere gæster op.

På vej hjem handlede vi lidt i Triftys.

Søndag d. 20. august.
Efter morgenmad og kaffe snakkede vi lidt med vores ene hold naboer, der er fra San Fransisco.

Vi tog chancen og kørte på tur selvom vi nu er tæt på "Eclipse day" og det store ryg ind forventes. Men vi skulle da ud og se nogle fugle, noget flot natur og så kunne vi lade telefonerne op undervejs.

Vi besøgte et par af de steder ved Warm Springs River, hvor vi også var i fredags. Det blev til en flot Bald Eagle (Hvidhovedet Havørn), Belted Kingfisher og Krikænder - bare for at nævne lidt. Så kørte vi tilbage og ind i "baglandet" øst for Solar Town, hvor der især dyrkes gulerods frøproduktion. I øvrigt dyrkes 90 % af verdens gulerodsfrø i området - kilden er dig en eller anden Instagram profil!

Nu er der kommet mennesker og det skaber udfordringer for trafikken. Vi vendte rundt og kørte udenom og ind ad "bagvejen" vi kom ad i torsdags, hvilket i sidste ende skulle vise sig som en god idé da vi kom igennem på under to timer. Trafikken skabte problemer ude på Highwayen.

Resten af dagen tilbragte vi på campsiten, fik noget at spise, slappede af og så mødtes vi med UDAs kollega Jens og noget af hans familie til en øl i "Ølteltet" på pladsen. Det var ganske hyggeligt.

Og så er det i morgen det er "Eclipse day"!