onsdag den 20. april 2016

Regn, vindmøller og gribbe

Tarifa. Andalusien tirsdag 19. april - onsdag 20. april.

Ikke overraskende begyndte vores ferie i det sydspanske - nærmere bestemt Andalusien - med regn. Det regnede stortset hele vejen fra lufthavnen i Malaga til vi var fremme ved Hotel Mesón de Sancho, der er beliggende lige nord for Tarifa.

Vi blev installeret på et fint værelse med en fin udsigt og vi kunne mellem skyer og regnbyger ane The Straight og Marokko på den anden side af strædet. Det blev til en lille times birding fra altanen før en længe ventet aftensmad.
Vejret var onsdag morgen ikke blevet bedre. Det ikke bare regnede - det tordnede også. Der var ikke den store grund til at skynde os ud i det mildest talt dårlige vejr. I stedet birdede vi fra altanen indtil det stilnede så meget af, at vi med regntøj og paraplyer kørte ned mod Tarifa.

Det holdt heldigvis op med at regne så det blev en fin tur langs stranden vest for Tarifa. Der var lidt vadefugle at kigge på - bl.a. Sandløbere, Hvidbrystet og Stor Præstekrave.
Vi tog ind i Tarifa, parkerede bilen og gik en tur rundt inde små gader for, at finde et sted vi kunne få lidt frokost. Vi fik en god og meget autentisk tapas-oplevelse i den lokale markedshal. Efter maden gik vi ud til Punta de Tarifa - det sydligste punkt på den iberiske halvø og det kontinentale Europa. Det blev en kort tur da det igen trak op til regn.
Om eftermiddagen kørte vi op gennem Valle de Santiago. En smal, nogle steder snoet, vej førte os op gennem dalen og længere ind i landet. Det er en flot kuperet dal, der mod øst afgrænses af bjerge. På stortset alle bakketoppe sås vindmøller.
Vi foretog en klassisk gang roadside birding fra bil. Det vil sige en del stop-and-go og så var fugle væk, eller det var 'bare' en... Men vi havde også flere stop,  hvor vi parkerede bilen og stod ud obsede. Det blev bl.a. til 5-6 Slangeørne, flere Gåsegribbe og en enkelt Ådselsgrib. Der var en flok Biædere, Sortstrubet Bynkefugl var alle vegne og så var der nogle fine Middelhavsstenpikkere.

Tilbage ved Mirador del Estrecho, der lige ca. 3 km fra vores hotel gjorde vi et stop for, at få en kop kaffe og en bocadillos. Det var blevet helt godt vejr med sol, færre skyer og næsten 20 graders varme. Udsigten til den marokkanske kyst var meget flot og måske, der alligevel kunne nå at komme nogle indtrækkende rovfugle. Det kunne der, for lige pludselig kom der en flok på i alt 30 Sorte Glenter. Vi flyttede os til det nærliggende Observatorio Ornitologico El Cabrito, hvor der var knap så lange turister. Selve obs-pladsen havde vi for os selv, men det var også sidst på dagen og det var nok heller ikke det optimale sted set ift. vindretning og -styrke. Da pladsen så lå midt i mellem en række gamle vindmøller, var der en konstant støj fra roter landene, og da de samtidig så pænt gamle ud og knagede pænt meget, valgte vi at rykke os lidt ned og væk fra dem.
Dagen sluttede vi af med 30 Gåsegribbe, én Dværgørn, fire Sorte Glenter og én Vandrefalk - og det vel at mærke fra altanen på hotellet.